FC Utrecht businessmagazine, juli 2019
FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2019/2020 FC UTRECHT VANUIT HET HART 21 MOGELIJKHEDEN SPORTSPONSORING Activaties op maat Naast LED-Boarding zijn er tal van andere manieren om het merk en netwerk van FC Utrecht commercieel in te zetten. “Wij vertalen de doelstellingen van partners in concrete activaties. Het gaat daarbij vrijwel altijd om maatwerk,” benadrukt Jacobs. “Denk aan Loogman Carwash dat leden van de Business Club een waspas aanbood. Of HORNBACH dat alle seizoenkaarthouders bij de start van het seizoen 2018/2019 een naambordje gaf voor op hun stoel in het stadion.” Bij veel activaties spelen sociale media een prominente rol. “Met een Facebookactie van HiKOKI konden supporters prijzen winnen door de uitslag van een wed- strijd te voorspellen. En Kinepolis richt zich via Esports op de jongere generatie die vooral via games zoals FIFA een band heeft met de club.” De mogelijkheden zijn legio. “Uitgangspunt is de verbinding tussen sponsor, club en supporters en/of leden van de Business Club. Als al deze partijen baat hebben bij een activatie dan is het effect maximaal.” Maatschappelijke meerwaarde Steeds vaker hebben sponsoracties een maatschappelijk element. “Aandacht voor de omgeving zit hier in het DNA. Met FC Utrecht Maatschappelijk heeft de club daarvoor een speciale afdeling. Samen met onze Maatschappelijk Partners ontplooien wij steeds meer activiteiten.” Zoals de aandacht voor mantelzorgers in samenwerking met hoofdsponsor Zorg van de Zaak. “Op de shirts bij de thuiswedstrijd tegen Fortuna Sittard stonden de namen van mantelzorgers. Het leverde veel publiciteit op. Ook lespakketten voor kinderen over bijvoorbeeld een gezonde leefstijl, financiële zelfredzaamheid en online veiligheid zijn aansprekende voorbeelden met maatschappelijke meerwaarde. Ze zijn ontwikkeld met Maatschappelijk Partners Zorg van de Zaak, a.s.r. en Norton. In het lesmateriaal fungeren FC Utrecht- spelers als krachtig rolmodel.” Drukke periode Ook al is de competitie van het nieuwe seizoen nog niet gestart, toch is het voor de commerciële afdeling van FC Utrecht een drukke periode. “De voorbereidin- gen voor seizoen 2019/2020 zijn in volle gang. Los van een indexering blijven de tarieven gelijk. Al vanaf een investering van € 2.550,- maak je deel uit van ons zakelijke netwerk.” Aan ambities geen gebrek: “We willen de activaties ver- der uitbreiden, bijvoorbeeld tijdens de wedstrijden in Stadion Galgenwaard. Het ‘latje trappen’ met Holland Casi- no Utrecht zorgde in de rust voor veel vermaak en leverde het bedrijf mooie exposure op. Komend seizoen komen er meer van dergelijke acties.” Geografische groei Andere doelstelling is een uitbreiding van het aantal domeinpartners. “Dat zijn bedrijven waarmee FC Utrecht een exclusieve relatie aangaat. Voorbeelden zijn connectiviteitspartner Tele2 (vanaf het nieuwe seizoen wordt dit T-Mobile), bierbrouwer Amstel en mobiliteitspartner Henri & Herman. De club streeft naar meer vergelijkbare samenwerkingen. Uiteraard hebben bestaande sponsoren daarbij een streepje voor. Graag gaan we met hen het gesprek aan.” Ook geografisch heeft de club ambities. “In en om Utrecht hebben we al een sterke positie. Maar we willen nog meer voet aan de grond krijgen als grootste zakelijk netwerk van Midden-Nederland.” Ratio en emotie De afgelopen jaren kwalificeerde FC Utrecht zich telkens voor de play-offs. Afgelopen seizoen werden deze zelfs gewonnen waardoor de Domstedelingen nu instromen in de voorronde van de Europa League. “De kers op de taart, ook voor leden van onze Business Club,” zegt Jacobs. “Uiteraard merken we dat de sportieve prestaties invloed hebben op het animo voor de commerciële mogelijkheden. Onze ambitie is echter om een zakelijk netwerk te creëren met een impact die losstaat van de prestaties op het veld. Daartoe moet alles kloppen; vanaf het parkeren en de ontvangst tot de faciliteiten en catering. Ook moet het gemakkelijk zijn om verbinding te leggen met andere leden. We werken er hard aan om al deze elementen verder te perfectioneren.” Sponsoren krijgen inzicht in de resultaten van hun samenwerking met FC Utrecht. “Denk aan contacten, leads en exposure. Deze informatie geeft een rationele grondslag voor hun investering. Daarnaast is er de emotionele component, hét onderscheidende vermogen van de club. Het blijft mooi om te zien dat ook ondernemers die niet zoveel met voetbal hebben toch gegrepen worden door het FC Utrecht-virus.” FC Utrecht Business: zakelijk netwerk met 350 aangesloten bedrijven.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=