FC Utrecht businessmagazine, januari 2021
53 FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2020/2021 IN GESPREK MET ONLY FOR MEN Onderscheidend Feenstra: ‘Met ons concept zijn we spraakmakend en uniek in onze branche, de mannenmode. In de achttien jaar dat we bestaan, is dat duidelijk geworden. Bijna ieder jaar kwam er een winkel bij. Het spraakmakend willen zijn is een van onze pijlers. Daarnaast willen we de man zo optimaal mogelijk bedienen. Het is immers geen geheim dat mannen over het algemeen een hekel hebben aan winkelen. Alles moet snel en zo efficiënt mogelijk gaan. Het liefst met daadkracht en als het kan ook nog met een beetje humor. Daarmee omschrijven we direct onze twee andere pijlers: persoonlijk en makkelijk. Met Only for Men richten we ons op de man en vanuit die optiek hebben we onze winkels ingericht. Als je bij ons in een winkel komt, dan kom je als het ware in een mancave terecht. Bij Only for Men geloven we in focus en dat komt in ons concept duidelijk naar voren. Daar zit ook direct onze kracht. Wij weten als geen ander hoe de man zich beweegt, hoe hij denkt en vooral hoe hij wil winkelen. In onze winkels houden we ook zeker rekening met de vrouwen, want in 80 procent van de gevallen heeft de vrouw een belangrijke stem in het aankoopproces. Zo kan de meekomende vrouw een lekker kopje koffie drinken of een ander drankje. We doen er alles voor om het zo plezierig mogelijk te maken voor de man, die in de meeste gevallen toch samen met zijn vrouw komt winkelen.’ Corona ‘De coronacrisis vraagt van iedere ondernemer creativiteit en aanpassingsvermogen. Door de jaren heen hebben wij al laten zien dat we ons goed aan kunnen passen. Ook voor ons is de coronacrisis een rollercoaster. Tot februari 2020 stonden alle seinen op groen en dachten we dat dit ons jaar zou worden. Vanaf half maart werd alles anders. Tijdens die eerste lockdown waren onze winkels gewoon open met aangepaste openingstijden en waren we blij met elke klant die in onze winkel kwam. In deze periode hebben we veel geleerd. Vanaf het begin hebben we goed gecommuniceerd met onze medewerkers en daardoor hebben we er met zijn allen onze schouders onder gezet. Aanpassen was, volgens mij, in 2020 het toverwoord. We moesten ons constant aan de veranderende situaties aanpassen. De komende tijd wordt zwaar, maar we zien het als een zware wedstrijd die we moeten spelen, voordat we de finale bereiken. En dat gaat lukken! Only for Men is future proof. Direct bij het begin van het uitbreken van de coronacrisis zijn we met de verhuurders, de bank en de leveranciers om tafel gaan zitten om te kijken hoe we gezamenlijk de strijd aan konden gaan. Naast het woord aanpassen is in het afgelopen jaar duidelijk geworden dat samenwerken harder nodig is dan ooit. Samenwerken is soms uitdagend, maar ook leuk. In deze tijd zie je wie echt je partners zijn. Uiteindelijk gaat het erom dat we er samen doorheen komen. Als ik kijk naar het aanpassingsvermogen van ons personeel: gewoon waanzinnig! We hebben ook veel profijt gehad van de stappen die we in het verleden gezet hebben. In een vroeg stadium hebben we ingezien dat we een webshop nodig hadden en die heeft nu een explosieve groei doorgemaakt. Daarnaast hebben we veel geïnvesteerd in de opleiding van ons personeel én in de online en fysieke beleving. We zijn voortdurend aan het innoveren. Met onze innovatieteams, bestaande uit medewerkers uit onze winkels, werken we nu allerlei thema’s uit om onze klanten nog beter te kunnen bedienen. Denk daarbij aan de personal shopping, digitaal afspraken maken en een betere beheersing van de goederenstroom in het magazijn. Eén van onze krachtigste instrumenten is het organiseren van evenementen. Fysieke evenementen kunnen nu niet doorgaan en daarom zijn we op zoek gegaan naar mogelijkheden om deze digitaal te organiseren en dat is gelukt!’ FC Utrecht ‘FC Utrecht past goed bij ons bedrijf. Ook zij laten daadkracht zien, het zijn werkers en vechters en ze proberen aan te vallen. Verder heeft ons partnership met FC Utrecht, door de zichtbaarheid langs de velden met LED boarding, voor naamsbekendheid gezorgd in de regio Utrecht, maar ook landelijk. Voor de Business Club hebben we een aantal keren een businessavond in één van onze winkels mogen organiseren. Business matches Sinds ons partnership met FC Utrecht zijn we ook hun kledingsupplier geworden en hebben we contracten afgesloten met een aantal grote partijen vanuit het zakelijke netwerk. In het beginstadium zijn we zaken gaan doen met Napoleon Grills. We hebben samen events gedaan en we verkopen zelfs een deel van hun assortiment in een aantal van onze winkels. We zijn constant op zoek naar leuke manieren om zaken te doen. Van oorsprong zijn we een modezaak, maar we willen meer zijn dan een modezaak, namelijk een warenhuis voor mannen. Zo doen we ook al jaren zaken met De Arend, de totaalinrichter. Voor het versturen van onze pakketten uit de webshop hebben we een deal gesloten met DHL. Voor onze arbodienst zijn we in zee gegaan met Zorg van de Zaak, voorheen de hoofdsponsor van FC Utrecht en sinds kort heb ik een contract gesloten met T-Mobile. In de komende tijd hoop ik een deal met Sharp te sluiten. Daar waar we verbinding kunnen leggen met Business Club leden proberen we dat te doen om samen een mooi netwerk op te bouwen en met elkaar zaken te doen. Wij geloven sterk in samenwerken of het nu partners, stakeholders of leveranciers zijn. Met zijn allen moet we aan iets moois werken.’ Boodschap Tot slot wil Arthur Feenstra iedereen een boodschap meegeven. ‘Het is belangrijk in deze tijd om vooruit te kijken. Kijk naar de toekomst. Er is ook een leven na corona. Ga niet zitten afwachten, maar denk na over de toekomst en pas je verder aan. Zoek de samenwerking op en ga de verbinding aan. Alleen dan kunnen we overleven!’ ‘Het is belangrijk in deze tijd om vooruit te kijken. Kijk naar de toekomst. Er is ook een leven na corona.’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=