FC Utrecht businessmagazine, januari 2021

ADVERTORIAL 41 FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2020/2021 Met je beste vriend een bedrijf starten rondom een uit de hand gelopen hobby en dan ook nog eens succesvol zijn. Het is de droom van menig ondernemer, en werkelijkheid voor Robert Keus en Sebastiaan Kooijman van het Utrechtse internetbureau Brthrs Agency. Het geheim van deze opportunisten? “Focus, flexibiliteit en geloof in je eigen kunnen.” TWEE UTRECHTSE ONDERNEMERS OVER EEN BEDRIJF BOUWEN MET JE BESTE VRIEND doen wat we leuk vinden. Hierdoor zijn we in staat om onze volledige energie en focus in de zaak te steken, wat essentieel is als je langetermijnsucces nastreeft.’ Flexibiliteit Waar aanvankelijk de focus op website- ontwikkeling lag, zagen de ondernemers ten tijde van het verschijnen van de eerste iPhone een nieuwe markt rondom mobiele apps ontstaan. ‘We besloten een toestel uit de VS te laten komen en ons helemaal onder te dompelen in de wereld van app-ontwikkeling. In een tijd dat er nog geen NPO Start bestond, ontwikkelden we een app die het mogelijk maakte om tv-fragmenten terug te kijken.’ Ze hadden de smaak te pakken en ontwikkelden een app die honderden gratis livestreams bundelde. Dat bleek een schot in de roos, totdat Apple er een stokje voor stak. ‘In ons enthousiasme waren we vergeten toestemming te vragen aan de rechthebbenden om de streams te gebruiken. Dit was een harde eis van Apple, maar er bleek te weinig tijd om dat alsnog te doen. Gevolg: ons account werd ingetrokken en de app ging op zwart.’ Toen moesten de vrienden een alternatief bedenken. ‘We besloten niet overhaast met iets nieuws te beginnen, maar terug te gaan naar de basis. Ik ben ervan overtuigd dat het nooit goed is om halsoverkop met een half plan te gaan ondernemen.’ Ook daar is de parallel met topsport: ‘Je moet iets hebben waar je voor de volle 100 procent in gelooft, wat dichtbij jezelf ligt. Dat maakt het makkelijker om een fundament te creëren waarop je verder kunt bouwen. Net zoals de speler moet geloven in de club en zijn team, dat zorgt voor successen.’ Voor meer informatie zie onze website www.brthrs.nl De ondernemers kennen elkaar vanaf hun vierde en startten in hun tienerjaren met het repareren van pc’s. ‘Dat bleek veel leuker dan een krantenwijkje of vakkenvullen bij de buurtsuper’, vertelt Robert. ‘En lucratiever! Wat goed uitkwam, want we wilden dolgraag de nieuwe Xbox kopen om Fifa te spelen.’ Ondernemen is topsport Robert ziet een direct verband tussen topsport en ondernemen. ‘Ondernemen en topsport zijn vergelijkbaar. Je kan verliezen, je kan winnen, maar je moet vooral heel gefocust blijven, een doel hebben, flexibel zijn en heel hard werken om ergens te komen.’ Robert komt uit een ondernemersgezin en keek al op jonge leeftijd het kunstje af. ‘Ik heb van huis uit meegekregen dat alles wat je zelf kunt doen, je eigenlijk ook gewoon zelf moét doen. Veel van mijn ‘ondernemersskills’ heb ik mezelf aangeleerd. Sebastiaan en ik zijn wel eens benaderd door partijen die hulp - lees geld - aanboden, maar daar hebben we nooit gebruik van gemaakt. Ga je in zee met investeerders, dan staan daar verwachtingen tegenover. Daar hadden we geen zin in, we wilden het liever zelf doen.’ Robert ontkent niet dat het ondernemen bloed, zweet en tranen heeft gekost. ‘Zo nauw samenwerken met je beste vriend brengt natuurlijk ook uitdagingen met zich mee. Toch zien wij vooral voordelen. We kunnen blind op elkaar vertrouwen en altijd eerlijk zijn. Het belangrijkste is dat we beiden iets 7-1-2021 file:///S:/0066462/0249476/brthrs-logotype-black.s g

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=