FC Utrecht businessmagazine, juli 2020

49 FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2020/2021 MAATSCHAPPELIJK PARTNER IT4KIDS IT4Kids realiseert deze doelstelling door het inzamelen van afgeschreven IT-goederen van bedrijven. De waarde van deze goederen schenkt IT4Kids aan projecten van goede doelen die zich inzetten om kinderen een duurzame (sport)kans te geven die dat door fysieke of financiële beperkingen niet kunnen. Historie De Stichting IT4Kids is in 2013 door Jordy Kool opgericht. De Infotheek Group, waar Kool werkte, was een voorloper in het refurbishen van afgeschreven IT-goederen. Kool zag hier mogelijkheden en liet deze goederen op een gecertificeerde manier datawipen en recyclen door Infotheek Group, dat nu Flex-IT heet. Hij gaf daarmee deze goederen een tweede leven. Kool, zelf fanatiek sporter en bewust van de achterstand die het niet kunnen sporten met zich meebrengt, wilde juist deze doelgroep helpen bij het ontwikkelen van de #skills4life. En daarmee was de missie van IT4Kids een feit: “Ieder kind moet sporten!” Op dit moment is de Stichting IT4Kids toe aan een vervolgstap. Kool: ‘Steeds meer bedrijven weten ons te vinden en steunen ons door hun afgeschreven IT-goederen aan ons te doneren. Maar, nog niet ieder bedrijf kent ons. Met het aantrekken van ex-topsportster en zakenvrouw Colette Zee kunnen we de volgende stap zetten en doorgroeien naar een volgende fase. Voor het verwezenlijken van onze missie hebben we een sterke sales- en marketingpropositie nodig en daar kan Colette met haar achtergrond in de sportmarketing bij helpen.’ Zee: ‘Ik geloof heel erg in de propositie van IT4Kids en ik stop graag al mijn energie in dit concept. Verder vind ik het mooi om vanuit de basis die er ligt verder te bouwen. De nadruk ligt nu op onze strategie en ons beleid en daarnaast zijn wij op zoek naar langdurige samenwerkingen. Bij veel bedrijven speelt het milieuaspect een grote rol en daar willen wij op inspelen.’ Samenwerking met FC Utrecht ‘De samenwerking met de maatschappelijke tak van FC Utrecht is in de afgelopen jaren geïnten- siveerd. Het is waanzinnig mooi om te zien dat Sanne Pater, accountmanager maatschappelijk FC Utrecht, bedrijven binnen de Business Club van FC Utrecht activeert om wat met en voor ons te doen. FC Utrecht biedt ons een geweldig netwerk en mogelijkheden om onze zichtbaar- heid te vergroten. Door dit netwerk hebben wij heel veel nieuwe donateurs gekregen.’ Doneer een leerkans ‘Als IT4Kids richten we ons eigenlijk altijd op grotere bedrijven. Nu zien we dat ook kleinere bedrijven ons weten te vinden en die konden we tot nu toe niet bedienen, omdat de waarde van hetgeen zij ons aanbieden te gering is. Daar wilden we toch iets mee doen. In maart is Vincent van Voorden als Project Manager bij ons in dienst gekomen en hij zag mogelijkheden, zeker nu in deze coronatijd. Door het coronavirus werden de ouders van onze doelgroep nogmaals geraakt. Ineens moesten kinderen thuisonderwijs gaan volgen, maar was er vaak geen laptop of tablet voor handen. Met ons nieuwe initiatief - doneereenleerkans.nl - willen wij iedereen de mogelijkheid bieden om een keer mee te doen en dit project te steunen. In een week tijd hebben we dit project opgezet, onder andere samen met DHL Parcel en het verwerkingsbedrijf De La Rey Trading. Het verwerkingsbedrijf maakt de laptops en tablets geschikt voor thuisonderwijs en via een bruikleenovereenkomst kan de doelgroep hier gebruik van maken. Voor

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=