FC Utrecht businessmagazine, juli 2020
29 FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2020/2021 ELF VRAGEN AAN en professionele manier contact houdt met de supporters. Als ik naar mijn eigen organisatie kijk, dan vind ik het belangrijk dat er een transparant en informeel contact is tussen mijn opdrachtgevers en opdrachtnemers. Daarbij staat kwaliteit en focus op de dienstverlening bovenaan. In mijn dienstverlening draait het om het verbeteren van de service richting klanten en bij FC Utrecht gaat het om het contact met de supporters. Daar zie ik zeker een overeenkomst.’ Hoogendoorn: ‘In mijn ogen ligt commercie en sport, in dit geval voetbal, heel dicht bij elkaar. Laatst heb ik in het stadion een programma gedraaid voor een managementteam en daar waren ook een aantal mensen van FC Utrecht bij betrokken. Zo konden we de parallellen tussen een management- en een voetbalteam goed leggen. De basis is hetzelfde: vertrouwen in elkaar hebben en geloven in de missie. Vanuit die basishouding kun je elkaar helpen en stimuleren om iets te creëren. Zowel op het veld als in een bedrijf moet je topsport beoefenen.’ 4. Op welke manier zetten jullie je lidmaatschap van de Directors Lounge in? Hoogendoorn: ‘Allereerst bezoek ik de wedstrijden met relaties. Daarnaast ga ik naar de evenementen die los van de wedstrijden staan, zoals het bedrijfsbezoek aan DHL en Holland Casino Utrecht. Ook maak ik één keer in de twee maanden gebruik van een ruimte in het stadion om ondernemers die aangesloten zijn bij mijn Forward Business Community uit te nodigen voor een business table, waar gastsprekers hun inspirerende verhalen doen.’ De Zeeuw: ‘Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde. Ik neem mijn relaties vooral mee om ze te bedanken en als blijk van waardering. Tevens gebruik ik de ruimte van de Directors Lounge voor het geven van trainingen en workshops, georganiseerd door mijn bedrijf.’ Hoogendoorn: ‘Vanaf dit seizoen kregen we de mogelijkheid om een wedstrijd te adopteren, hetgeen betekent dat je op de wedstrijddag de gastheer in de Directors Lounge bent. Het is een uitgelezen manier om jezelf en jouw bedrijf te presenteren.’ 5. Waarom zouden ondernemers in de regio Utrecht zich moeten verbinden aan de Business Club van FC Utrecht? Hoogendoorn: ‘FC Utrecht heeft een leuke, spontane no-nonsense Business Club, waarbij het voetbal en de club centraal staan. Je hebt bij de Business Club te maken met mensen die de taal van de omgeving en van de club spreken en per definitie niet alleen maar iets komen halen, maar vooral ook iets komen brengen.’ De Zeeuw: ‘FC Utrecht heeft zich ten opzichte van andere clubs absoluut onderscheiden op het gebied van maatschappelijke betrok- kenheid. De kracht van FC Utrecht ligt in het lokale karakter. Door het kleinschalige en misschien wel provinciale karakter worden gemakkelijk contacten gelegd en leer je elkaar beter kennen. Het is allemaal wat overzichtelijker.’ 6. Probeer de lezers eens duidelijk te maken waar FC Utrecht volgens jullie echt voor staat? De Zeeuw: ‘Strijd, passie en alles vanuit het hart. Dus, echt op z’n Utrechts: vol emotie, met het hart op de tong, niet nadenken en gewoon doen!’ Hoogendoorn: ‘De mensen bij FC Utrecht hebben een no-nonsense- mentaliteit. Toen de club begin jaren 80 bijna failliet ging, zijn we samen met de toenmalige doelman Hans van Breukelen naar de gemeente Utrecht gegaan voor een reddingsplan. Bij FC Utrecht heerst een mentaliteit van het onmogelijke toch mogelijk maken. De club is heel herkenbaar. Het is een echte volksclub.’ 7. Wat is het mooiste moment dat jullie bij FC Utrecht hebben meegemaakt? De Zeeuw: ‘Er zijn eigenlijk drie momenten. De eerste is het bereiken van de play-offs tegen AZ. Waar we eerst een penalty misten en waar het uiteindelijk toch lukte door het doelpunt van Nacer Barazite in de penaltyreeks. Een ander moment is de bekerwinst op Ajax. En als laatste wil ik toch de wedstrijd van jaren geleden aanhalen, waar ik voor het eerst met mijn kinderen bij was. Toen FC Utrecht, door twee rode kaarten, uiteindelijke met negen man op het veld stond en de wedstrijd tegen PSV won.’ Hoogendoorn: ‘Voor mij zijn er twee topmo- menten. Dat is de 4-1 bekerwinst op Feyenoord in De Kuip. Dat is het jaar na het buitenspel incidentje van Wamerto. De andere keer gaat terug naar het moment dat FC Utrecht op degraderen stond. Met 20 bussen reden we naar het oude Diekman Stadion in Enschede. Daar moest FC Utrecht tegen FC Twente spelen en die wonnen we ternauwernood met 2-1, waardoor FC Utrecht in de Eredivisie bleef.’ 8. Hoe zetten jullie de topsportmentaliteit in binnen jullie bedrijf? Hoogendoorn: ‘Als je gefocust bent en ergens met een intentie van 100 procent voor gaat, dan is er sprake van topsportmentaliteit. Tijdens de winterstop zijn we met de selectie, staf en een aantal Business Club leden naar La Manga afgereisd. Daar hebben we onze missie naar elkaar uitgesproken: “We zouden naar de bekerfinale gaan en daarbij gedragen worden door alle geledingen van FC Utrecht.” Iedereen had dezelfde focus en dat is topsportmenta- liteit. Je zet een stip, je gelooft erin, je hebt er vertrouwen in en je gaat ervoor.’ De Zeeuw: ‘Als bedrijf kun je alleen onderschei- dend zijn door je volledig in te zetten voor je opdrachtgevers en klanten. Dat is de enige manier waarop je kunt winnen. Natuurlijk ver- lies je ook weleens. Het is belangrijk om vanuit die topsportmentaliteit naar je eigen business te kijken. Doe je dat niet, dan zul je kwalitatief gezien nooit de beste van Nederland worden.’ Hoogendoorn: ‘Dat is waar. Je speelt om te winnen en dan doe je er alles voor om die winst te pakken. Als je speelt om niet te verliezen, dan ga je defensief spelen en is de kans op winst niet groot.’ 9. Hoe belangrijk is de maatschappelijke rol die een bedrijf of club vervult? De Zeeuw: ‘Ik vind de maatschappelijke rol die FC Utrecht vervult heel mooi. FC Utrecht wordt daarmee zichtbaar en het opent de ogen van mensen. Denk daarbij aan het Gala voor het Kind, het Kerstdiner voor eenzame ouderen, de skybox in het WKZ. Zelf ben ik ook actief maatschappelijk betrokken, bijvoorbeeld bij Kampong Voetbal als voorzitter van de busi- nessclub. Het leven draait niet alleen om geld. Het is ook belangrijk om iets terug te geven aan de maatschappij. Die zingeving wordt steeds belangrijker voor mij.’
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=