FC Utrecht businessmagazine, juli 2020

23 FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2020/2021 MERKEN BOUWEN snappen en het verhaal erachter te kennen. Bij een organisatie als FC Utrecht ligt het allemaal wat complexer. Je hebt niet alleen te maken met het zakelijke aspect, maar ook met emotie. Daarnaast moet je met veel verschillende partijen rekening houden en ze met de juiste toon aanspreken. Deze mix maakt het extra leuk om met dit project aan de slag te gaan.’ Het proces Beekhuis: ‘Vanuit FC Utrecht hadden we een duidelijke wens die aansloot bij de wens voor de toekomst. Snel kunnen schakelen, boodschappen personaliseren en denken vanuit supporters waren daarbij speerpunten. Om de juiste partij te kunnen kiezen, hebben we een aantal partijen laten komen om te pitchen. De pitch van The Valley sprak ons enorm aan en paste bij onze visie.’ Gijsbers: ‘Wij zijn hier eigenlijk heel brutaal binnengestapt. Ik was één van de mensen die mocht presenteren. Ons statement: “Wij gaan FC Utrecht binnen drie jaar online kampioen van Nederland maken, want mocht het op het veld niet lukken, dan hebben we in ieder geval een prijs te pakken.” En het leuke is, dat we na afronding van het project ook daadwerkelijk “Website van het Jaar 2019” werden. Meteen al na het eerste jaar dus. We zijn beoordeeld op de functionaliteiten, de look en feel, de gebruiksvriendelijkheid en supporterservaring. We hadden concurrentie in onze klasse van onder andere PSV en Ajax. En dan winnen in de categorie “voetbalclubs”, hoe mooi is dat. Om het gewenste resultaat te bereiken, gaat er heel veel werk aan vooraf. We hebben een fantastisch team samengesteld en zijn daarmee begonnen met workshops te houden om te horen wat de verschillende doelgroepen bedacht en onderzocht hadden. En met al die informatie zijn we aan de slag gegaan om dat door te verta- len naar hetgeen uiteindelijk live kwam te staan. Ons eerste doel was om in te zetten op de supporters. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het stadion voller wordt en we de supporters meer betrokken kunnen krijgen. Het is dan belangrijk dat je ervoor zorgt dat je de supporters leert kennen. En hoe doe je dat? Je past de content op de website aan, zorgt voor relevante informatie en investeert in het goed begrijpen van de behoeften en wensen van die supporter. Voor een deel konden we ons baseren op de inzichten die FC Utrecht al had. Met die informatie en onze eigen resultaten konden we bouwen aan een volledig nieuwe website, inclusief webshop en een ‘mijn omgeving’. Onder dit alles hebben wij een dataoplossing draaien. Op basis daarvan wordt een klantprofiel bijgehouden. Met die gegevens kunnen wij het gedrag van de bezoeker meten en bijsturen. Natuurlijk hebben we nog heel veel ideeën over wat we allemaal nog meer zouden kunnen doen en dit nog meer specifiek afstemmen op de verschillende doelgroepen, zodat we daar nog meer voordeel uit halen.’ Eén team Beekhuis: ‘Het is inderdaad echt een team effort geweest. Het is niet zo dat The Valley iets bouwt en dat wij daar wel of niet blij mee zijn.’ Gijsbers: ‘Wij zijn één team met FC Utrecht. Ik ben hier kind aan huis en Tom en z’n collega’s zijn dit bij ons. Dit traject doen we met elkaar. We werken agile in sprintteams. Tom is de eindverantwoordelijke, de product owner. Alle beslissingen bespreken we gezamenlijk, de mensen van de club, maar ook wij hebben invloed. Maar uiteindelijk is het Tom die de beslissing neemt. Ook in dit project zijn we tegen de nodige problemen aangelopen, zoals die keer toen we de Nike-shirts lanceerden. Toen was er een kleine hik op de website, terwijl er juist op dat moment veel traffic op de Roel Gijsbers is onwijs trots dat de nieuwe website van FC Utrecht na het eerste jaar al bekroond werd als “Website van het Jaar 2019”.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=