FC Utrecht Businessmagazine | januari 2020
FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2019/2020 FC UTRECHT VANUIT HET HART 23 MAATSCHAPPELIJK PARTNERA.S.R. als maatschappelijke partner van Feyenoord. Vanaf het moment dat a.s.r. ging centraliseren en de hoofdvestiging in Utrecht kwam, was de band met Feyenoord niet meer zo vanzelfsprekend. Band met FC Utrecht Marijke Troost, Hoofd Communicatie- advies, Evenementen & Foundation van a.s.r. vertelt: ‘De keuze voor FC Utrecht was geen moeilijke. FC Utrecht en AMEV, één van de rechtsvoorgangers van a.s.r., hadden in het verleden een band. AMEV was een tijd lang shirtsponsor. Als bedrijf, gevestigd in Utrecht, ga je dan zoeken naar partners in die regio die ook iets toe willen voegen aan de maatschappij. De doelstellingen van FC Utrecht sloten heel goed aan bij de feitelijke doelstellingen van a.s.r. foundation, maar ook van a.s.r. als geheel. We staan midden in de maat- schappij. Door het bundelen van onze krachten kunnen we net even wat meer en kunnen we het verschil maken!’ Financiële (zelf)redzaamheid Troost: ‘Helaas is het niet vanzelfsprekend dat iedereen financieel redzaam is. 40% van de Nederlanders worstelt met het op orde houden van de financiële administratie. Voor bepaalde groepen in onze samenleving is het lastig om goede financiële keuzes op de juiste momenten te maken. Het goed met geld kunnen omgaan is niet voor iedereen weggelegd. a.s.r. is zich hier als financiële Basisschoolkinderen aan de slag met een financiële speurtocht in en rondom Stadion Galgenwaard. Tijdens de Nationale Voorleesdagen organiseerde a.s.r. foundation samen met FC Utrecht Maatschappelijk een ontbijt voor 90 kinderen van 3 basisscholen uit Utrecht in Stadion Galgenwaard. dienstverlener van bewust en neemt de verantwoordelijkheid op zich om mensen daarbij te helpen. Dit doet a.s.r. foundation door diverse projecten. Eén daarvan is de ontwikkeling van het digitale lespakket ‘FC Utrecht leert’. Onderdeel van dit lespakket is een financiële module waarbij op een luchtige manier door medewerkers van a.s.r. en/ of FC Utrecht in de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs geoefend wordt met het maken van financiële keuzes. In de lessen zit vaak een link naar FC Utrecht en de spelers fungeren als rolmodel. Een voorbeeld uit het lespakket is het maken van de keuze voor sparen of lenen. Deze module uit het digitale lespakket kan het hele jaar opgevraagd worden bij FC Utrecht, maar krijgt bijzondere aandacht in de ‘Week van het Geld’. Daarnaast hebben we samen met het NIBUD de workshop ‘Ik krijg nóóit wat’ ontwikkeld. In deze workshop geven we ouders handvatten bij de financiële opvoeding van hun kinderen tot hun 18e levensjaar. Ouders gaan op zo’n moment met elkaar in gesprek. We geven aan over welke competenties kinderen van 18 jaar zouden moeten beschikken. De workshop kan gegeven worden in Stadion Galgenwaard. We bereiken dan zowel de kinderen als de ouders. Op het moment dat de kinderen aan de slag gaan met een financiële speurtocht door het stadion gaan wij aan de slag met de ouders. Als a.s.r. vinden we het heel belangrijk dat je van huis uit een goede financiële opvoeding krijgt. Deze speurtocht in combinatie met de workshop is een eenvoudige en toegankelijke manier om beide partijen bewust te maken van het belang van financiële redzaamheid.’ Voorlezen a.s.r. foundation doet al sinds 2015 mee aan de Nationale Voorleesdagen. Volgens Marijke Troost is voorlezen de start van het financieel redzaam worden: ‘Het is ongelofelijk belangrijk om goed te lezen, vooral het begrijpend lezen. Begrijpend lezen is gewoon noodzakelijk
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=