FC Utrecht Businessmagazine juli 2018
FC UTRECHT BUSINESSMAGAZINE SEIZOEN 2017/2018 FC UTRECHT VANUIT HET HART 25 ERIKWILLAARTS vader had ik de afspraak gemaakt, dat ik de keukens tot 10.000,- gulden verkocht en hij die daarboven. Ik ben eigenlijk heel blij met de komst van de euro. Het is gemakkelijker om 9.000 euro voor een keuken te vragen dan 20.000 gulden. Inmiddels is die onzekerheid door de ervaring wel weg. Ik word nu ook niet meer nerveus als een klant om korting vraagt. Dat maak ik dan af met een grapje en zeg ik: ‘Natuurlijk kan dat, maar dan moet je de keuken wel zelf monteren of ik haal er een apparaat af.’ Ik probeer er altijd wat humor in te gooien. Het gaat allemaal nu wat meer ontspannen.” Overeenkomsten en verschillen Samen met zijn zwager Arno van Wolfswinkel runt Erik Willaarts nu zo’n 25 jaar de Keukengalerie. Willaarts doet de verkoop en Van Wolfswinkel doet het inmeten en de installatie. “Ik verkoop de keuken, maar mijn zwager zet de keuken erin en dat is eigenlijk het belangrijkste. Ik kan het nog wel zo leuk vertellen, maar Arno moet het uiteindelijk doen! In een elftal heb je als speler een vaste plek en een vaste waarde. In ons bedrijf is dat in principe ook zo. We doen het samen. Ik geef de voorzet en Arno maakt het af. We doen allebei waar we goed zijn en we vullen elkaar daardoor aan. Ons motto is: ‘Je moet de klant net zo behandelen, net zoals jezelf behandeld zou willen worden.’ Hier in Woudenberg willen ze ons de opdracht wel gunnen, maar daar moet dan ook service tegenover staan. Als er wat is, dan verwachten de klanten ook dat je bij ze op de stoep staat. Die vertrouwensband is heel belangrijk! Dit is ook zo in de voetbalwereld. Als speler moet je een vertrouwensband opbouwen met de club, je teamgenoten, maar ook met de supporters. Zowel in het voetbal als in het ondernemerschap is het draagvlak erg belangrijk. Zo kan ik me het moment nog goed herinneren, dat ik de eerste keuken verkocht. Het voelde alsof ik een doelpunt gemaakt had. In feite is het nog zo, dat elke goed uitgevoerde opdracht voelt alsof je een doelpunt maakt. Een verdere gelijkenis is dat je mensen blij maakt. Nu maak je mensen blij met een mooie keuken, vroeger maakte ik de supporters en de club blij door te scoren. Een groot verschil tussen het voetbal en het ondernemerschap is, dat ik bij het voetbal naar de zondag toe werkte. Het hoogtepunt van de week was immers de wedstrijd. De hele week was je achter de schermen bezig om op zondag te toppen. Nu moet het door de week gebeuren. Ook de geldelijke beloning is anders. Ik heb het voetbal nooit gezien als mijn beroep, meer als een uit de hand gelopen hobby, waar ik ook nog eens geld voor kreeg. Nu moet ik samen met mijn zwager ons eigen geld verdienen door het verkopen van keukens en dat is toch wel heel iets anders!” Erik Willaarts
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=